tirsdag den 25. januar 2011

Hvor svært kan det være?

Altså, det er jo ikke den store videnskab... Problemet er bare, at hvis du ikke holder dig til reglerne, så virker det ikke! Og da jeg har en rygrad som kogt spaghetti, så er det da klart, at det ikke virker...

Faktisk kan langt de fleste slanke sig og stadig spise det de kan lide - med små justeringer. Det gør det mindre surt og kedeligt at tabe sig og leve sundt. Og det bliver frem for alt lettere at holde fast i de gode vaner. Også efter kiloene er smidt. Hvis du er tilhænger af simple leveregler, så følg de 8 officielle kostråd. Rådene lyder således:




  • Spis mere frugt og grønt - minimum 6 om dagen.

  • Spis fisk og fiskepålæg - minimum 2 gange om ugen.

  • Spis kartofler, ris, pasta og groft brød og vælg fuldkornsvarianter.

  • Spar på sukkeret - især fra sodavand, slik og kager.

  • Spis mindre fedt - især det animalske fedt fra mejeriprodukter og kød.

  • Spis varieret - og bevar normalvægten.

  • Sluk tørsten i vand.

  • Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen.


Gode vaner
I bund og grund handler det at slanke sig om at indtage færre kalorier end man forbrænder. Gider du ikke regne og tælle al din mad, så skær ned der hvor kalorieindtaget er mest overflødigt.

Spis regelmæssigt: Kroppen har brug for et måltidsmønster betående af tre hoved- og tre mellemmåltider. Vær bevidst om hvornår og hvad du spiser. Fokuser på din mad imens og spis langsommere.


Drik vand: Alkohol og sukkerholdige drikkevarer som sodavand, kakao, saftevand og lignende er fulde af kalorier, uden at de mætter eller tilfører kroppen brugbar næring. Ofte vil der være mange kalorier at spare ved kun at drikke vand og kaffe eller te uden sukker.


Spis flot og kraftig mad: Få maden til at smage af mere ved at bruge krydrede ingredienser eller krydderier. Prøv også at sammensætte ingredienser med flotte farver og former. Mad der smager kraftigt og ser indbydende ud stimulerer sanserne og mætter bedre.


Pas på blodsukkeret: Melder den voldsomme sukkertrang sig, kan lidt nødder, rosiner eller frisk frugt være et sundere alternativ til slik eller kage. Lyt til din krop og imødekom trangen. Den totale afholdenhed risikerer at føre til tilbagefald.



Sov godt: En god nattesøvn giver bedre fordøjelse. Undgå at spise og drikke lige inden du skal i seng og husk desuden ikke at springe morgenmaden over.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar

Giv mig dine tanker...