torsdag den 23. juli 2015

12-timers forsinkelsen

I ved jo godt fra tidligere, at jeg ikke er den hurtigste knallert til at få postet lovede indlæg på bloggen... Og nu lovede jeg godt nok i dette indlæg, at det skulle blive lidt sjovere indlæg, der kom på bloggen...

Og det er måske også et lidt sjovt indlæg, men jeg vil gerne pointere fra start, at da vi stod midt i det, var det absolut ikke særlig sjovt (ikke engang i nærheden af!).

Vi skulle være på Kreta i 1 uge. Ud fredag og hjem fredag. Vi står tidligt op den sidste dag og ankommer i god tid til lufthavnen. Det skal lige siges, at lufthavnen i Chania er noget nær den værste (og mindste) lufthavn jeg har oplevet. Køen til dametoiletterne er lang som et ondt år og der findes én lille kiosk, hvor man også kan købe lidt mad. Der er ikke særlig mange sæder og al kommunikation foregår via en dårlig højttaler, primært på græsk.

Anyways, vores fly bliver ikke kaldt ud i højtaleren. Så vi venter pænt lang tid, før vi modtager besked, om at der er tekniske problemer med flyet og de ikke ved, hvornår vi kan komme afsted. Efter ca. 3 timer (!) i lufthavnen får vi besked over højtaleren, at vi skal gå tilbage igennem security og ned til kuffertbåndet og hente vores baggage. Så vil Apollo, som vi rejste med, have arrangeret at vi bliver kørt ud til et hotel og få noget mad og drikke.

Her begynder jeg at blive en smule nervøs for, at vi simpelthen er strandet indtil dagen efter. Mine drenge skal nemlig flyve til England på ferie lørdag morgen, så det ville være noget værre biks, hvis de ikke når den flyver. Desuden skal deres tøj jo pakkes om og gives videre. Og selv om vi bliver indlogeret på et luksus hotel tæt på lufthavnen, så vil vi alle på et eller andet niveau bare gerne hjem.

Ungerne bliver smidt en tur i poolen efter noget mad og vi forsøger at slappe så meget af som muligt. Heldigvis ser det ud til, at vi alligevel kan komme hjem, selv om det bliver sent (nat) i følge guiderne. Efter sen aftensmad så sover/hviler vi lidt inden vi kl. 23 bliver kørt tilbage i lufthavnen og efter ventetid kommer op i flyveren.

Her får vi besked om, at grunden til forsinkelsen er, at under landing i Chania, er en falk fløjet ind i næsen på flyet og forårsaget stor skade på motor-delene. Så ventetiden er gået med at flyve reservedel og tekniker fra København til Kreta og oveni så trådte piloternes hviletidsbestemmelser i kraft.

Kl. 03.00 lander vi i København. Vi har alle sovet minimalt og hjemme går vi direkte i seng, da vi skal op igen 3 timer senere og sende mine drenge i lufthavnen (deres fly bliver så efterfølgende aflyst og de kommer først afsted søndag - virkelig nogle katastrofe dage mht. SAS flyrejser)

Det er første gang i alle de år jeg har rejst, at jeg har prøvet noget lignende. Og jeg håber ikke, det skal ske igen! Som min yngste sagde et par gange undervejs 'det er virkelig skidt, det der er sket'. Det skal dog ikke overskygge det faktum, at det var en fantastisk ferie på Kreta - og den kommer der mere om i et andet indlæg herinde.

Ingen død-syge billeder fra lufthavnen, men et smukt Kreta billede i stedet